ד”ר Tejinder Bhatti עונה של שאלות נפוצות של מטופלים לפני ואחרי השתלת שיער:

האם כדאי לי לקחת פרופסיה לפני השתלת שיער במטרה לעבות את השיער שלי כדי שיתאפשר להשתיל אצלי כמות גדולה יותר של זקיקים?

בשום אופן לא! אין ליטול פרופסיה טרם הניתוח.

פרופסיה גנרית

פרופסיה גנרית

נטילת התרופה תשמר את השיער הדליל, כך שאיכות השתלים שיוצאו בזמן הניתוח עלולה להיות ירודה. השיער שהחזיק מעמד בזכות הפרופסיה לפני השתלת השיער לא יצמח בצורה טובה כשתפסיק ליטול את התרופה כששה חודשים לאחר ההליך. ד”ר בהטי ממליץ למטופלים להפסיק את נטילת התרופה שלושה חודשים לפני הניתוח, כדי להמנע מהשפעה שלילית שלה על איכות תוצאות השתלת השיער.

לכמה ימים אצטרך להגיע לצ’נדיגר?

עליך להגיע ערב לפני הניתוח ולהישאר לילה נוסף לאחר ההשתלה. בד”כ מטופלים מגיעים למשך שלושה לילות – לילה אחד לפני הניתוח ושני לילות לאחריו. חבילת הפרימיום מאפשרת שהייה של עוד 5 ימים למנוחה בוילה בהרי ההימלאיה, אז רוב המטופלים מנצלים גם האפשרות הזו.

מה יקרה לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח תחזור לחדרך במלון.

האם אצטרך לחזור למרפאה לאחר הניתוח?

כן, תצטרך להגיע למרפאה בבוקר לאחר הניתוח לצורך ביקורת וקבלת הנחיות שלאחר הניתוח מהרופא.

כמה זמן אצטרך לנוח לפני שאוכל לטייל ללא תחבושות?

48 שעות.

כמה זמן לאחר הניתוח ייקח לסימנים מההשתלה להיעלם?

בין שניים לשלושה שבועות.

בתוך כמה זמן מהניתוח יצמח לי השיער כך שלא אראה קירח?

בין חמישה לששה חודשים. תוצאות סופיות ניתן לראות לאחר תשעה חודשים עד שנה מהניתוח.

אני מתכנן לשמור על ראשי מגולח עד שכל השיער הקיים כמו גם השיער החדש יתחילו לצמוח. האם אראה קרח באזור המושתל עד שהשיער החדש יצמח?

כן, עד ארבעה חודשים.

האם יישארו צלקות נראות לעין מהניתוח?

לא. לא ייראו שום צלקות עם תספורת באורך 1 ס”מ באזור התורם (בחלק האחורי של הראש). צלקות באזור הנתרם (הקדמי) לרוב אינן נראות לעין גם כאשר השיער מגולח לחלוטין.

השתלת שיער אזור תורם לאחר שבוע

השתלת שיער אזור תורם לאחר שבוע – 8 ימים לאחר הניתוח

האזור המושתל לאחר 11 יום - מטופל ישראלי

האזור המושתל לאחר 11 יום – מטופל ישראלי

יש לציין שעם הזמן, המצב אף משתפר.

האם ניתוח אחד יספיק כדי לפתור את בעיית ההתקרחות שלי לצמיתות או שמא אצטרך בעתיד ניתוח נוסף?

השתלת שיער אינה תרופה להתקרחות. בניתוח ניתן למלא את האזורים הקרחים בזמן הניתוח בלבד. במידה ותמשיך להקריח באזורים נוספים, תצטרך לעבור השתלה נוספת באזור בו ינשור השיער בעתיד.

האם התוצאות מובטחות?

התשובה הכנה היא שאין ערבויות כאשר אנו ניצבים מול הגוף האנושי והרקמות הביולוגיות. עם זאת אני מבטיח לך שתראה תוצאות, ושאם חס וחלילה מסיבה כלשהי תראה צמיחה דלה, נעשה כל שביכולתנו כדי להגיע לתוצאה המיוחלת. קבלת תוצאה טובה חשובה עבור המרפאה שלי בדיוק כפי שהיא חשובה עבורך.

האם האוריינטציה של השיער תטופל בזמן הניתוח?

כן, כמובן. אנו עושים זאת בכל יום, במשך ששה ימים בשבוע בשלוש עשרה השנים האחרונות! היה סמוך ובטוח שאנו יודעים מה אנחנו עושים.

האזור התורם והאזור המקבל שלי מעט חסרי תחושה לאחר השתלת השיער. האם נגרם נזקלעצבים העמוקים בזמן השתלת השיער? או-האם זה מצב נורמלי?

זוהי תופעה נפוצה בקרב מרבית המטופלים לאחר השתלת שיער. אולם, אין סיכוי לפגיעה בעצבים העמוקים כאשר השתלת השיער מבוצעת בטכניקת FUE המבוצעת במרפאה (בניגוד לטכניקת FUT), מכיוון שבמהלך ההשתלה המחט מוחדרת לעומק 2-3 מ”מ בלבד באזור התורם ולעומק 4 מ”מ בלבד באזור המקבל. מנגד, העצבים השטחיים הפרושים על פני הקרקפת נדקרים, אך הם מתאחים מחדש בתוך 6-12 שבועות. חוסר התחושה המתואר מורגש יותר לרוב באזור המקבל (באזור הכתר והכיפה). העצבים באזור התורם מתאחים מהר יותר מכיוון שעומק החדרת המחט הינו קטן יותר.

בכמה שתלים מהזקן ניתן להשתמש בסשן השתלת שיער אחד?

התשובה לשאלה זו תלויה בגוון העור של המטופל. במטופלים בעלי עור בהיר ניתן להוציא עד 3000 שתלים מהזקן, משום שבמקרים אלו אין חשש מיצירת צלקות, ובמידת הצורך אפשר להוציא שתלים גם מאזור הלחיים. כחסיד נלהב של שיטת BHT (השתלה משיער גוף), טכניקה זו מבוצעת במרפאת Darling Buds באופן קבוע.

כאשר מדובר על מטופלים כהי עור 450-500 שתלים הם המס’ האופטימלי לקציר. בשל הניגודיות עם צבע העור, קיים חשש מיצירת צלקות במידה ויוצאו מס’ גדול יותר של שתלים. לכן המנתח מוגבל להוצאת השתלים מ”אזור הצללים”, כלומר מהאזור שמתחת לסנטר ומאחורי קו הלסת, מעל הצוואר.

כיצד אוכל לוודא שתמונות לפני ואחרי השתלת שיער המפורסמות באתר של מרפאה מסויימת הן אכן תמונות של השתלה שבוצעה במרפאה זו?

עקוב בפשטות אחר השלבים הבאים:

  1. שמור את התמונה במחשב או במכשיר הנייד שלך.
  2. חתוך את התמונה כך שלא יופיע עליה שום טקסט של החברה החשודה כמתחזה.
  3. העתק את התמונה שנית (בלי הכיתוב).
  4. הדבק את התמונה בחיפוש התמונות של גוגל: https://www.google.co.il/imghp?hl=iw&tab=wi&authuser=0&ogbl

במידה והתמונה הועתקה מאתר של מרפאה אחרת, מדובר בפשע.

האם יש צורך במריחת שמן על השיער לאחר ההשתלה?

אין צורך.

האם אני חייב לגלח את הראש לצורך הניתוח או שניתן לבצע ניתוח השתלת שיער ללא גילוח ?

לא, אין חובה לגלח את האזור המקבל, השתלת הזקיקים יכולה להיעשות במקביל לצמיחה הטבעית של השיער, אולם ניתוח מסוג זה אורך זמן רב יותר.

מהן הטכניקות השונות של השתלת שיער?

בעיקרו של דבר, ישנן שתי טכניקות לביצוע השתלת שיער, הנפוצה ביותר כיום היא השתלת שיער בטכניקת FUE(Follicular Unit Extraction).

במרפאת Darling Buds מבוצעות השתלות שיער בשיטת FUE בלבד משנת 2009!

אנו משתמשים במערכת ה FUE Safe Scribe-של ג’יימס האריס, עם מיקרו-פנצ’ים של 0.75-0.85 מ”מ לקציר. הטכניקה שונה מהשתלת שיער FUT(שיטת ה-Strip או שיטת ה”רצועה”) רק בטכניקת הקציר (כלומר הוצאת השתלים מחלקו האחורי של הקרקפת, האזור התורם). הכנסת השתלים בחלקו הקדמי של הקרקפת מתבצעת בצורה דומה בשתי הטכניקות.

בטכניקת FUT(שיטת ה-Strip או שיטת ה”רצועה”), רצועת עור שנמצאת בין אוזן לאוזן ומכילה שתלי שיער נחתכת מחלקה האחורי של הקרקפת. הליך זה לוקח בערך ארבעים דקות ולאחריו נמסרת הרצועה לצוות הטכנאים שמשלים את ההשתלה. ההליך לאחר קצירת ה”רצועה” מחייב חיתוך של השתלים מהרצועה, יצירת חורים בחלקה הקדמי של הקרקפת ולסיום ההשתלה עצמה. ההשתלה בחלקה הקדמי של הקרקפת מתבצעת כאמור באופן דומה לאופן בו היא מבוצעת בטכניקת FUE.

על איזה מהטכניקות אתה ממליץ? FUT או FUE? שמעתי מהרבה רופאים ש-FUT היא הטכניקה המומלצת לביצוע השתלת שיער, האמנם?

הרבה אינפורמציה שגויה בנוגע להשתלת שיער FUE מופצת ע”י רופאים המוסמכים לבצע השתלות שיער FUT בלבד מסיבות השמורות להם. בטווח הארוך תוצאות השתלת שיער FUE דומות לתוצאות השתלת שיער FUT בטווח הארוך בתנאי שלא תעבור השתלת FUE אצל רופא FUTולהפך.

האם יש הבדל במס’ השתלים הנקצרים מאזורים תורמים בשתי הטכניקות הנ”ל?

מכיוון שהשתלת שיער FUE אינה מוגבלת לקרקפת כאזור התורם הבלעדי, אין הגבלה למס’ השתלים שניתן לקצור בסשן אחד. השתלת FUT ממוצעת מאפשרת קצירה של 2500 שתלים, בעוד שאצל אותו מטופל היה ניתן להוציא בין 6000-10000 שתלים בסשן בודד במידה והיו מוציאים שיער גם מהגוף (FUE). אולם, אם האזור התורם לוקה בחסר, כמות השתלים תהיה קטנה הרבה יותר. במקרים כאלו היא תהיה מעטה עוד יותר בטכניקת FUT מאשר בטכניקת FUE.

באילו מקרים השתלת שיער בטכניקת FUE טובה יותר מהשתלת שיער בטכניקת FUT (או ניתוח STRIP)?

במרפאת Darling Buds אנו מאמינים כי השתלת שיער בטכניקת FUE מתאימה לכל המקרים בהם מתאימה השתלת שיער בשיטת FUT, אולם ההפך אינו תמיד נכון. ישנם מקרים בהם השתלת שיער בשיטת FUT אינה אפשרית לביצוע אך השתלת שיער FUE הינה בהחלט ברת ביצוע. מקרים לדוגמא הינם: צפיפות נמוכה באזור התורם, ניתוחי תיקון (למשל לאחר ניתוח מסוג “סטריפ”) בהם כבר בוצעה קצירה של שתלים מהאזור התורם בקרקפת בניתוח קודם, השתלות שיער בשיטת BHT (כלומר השתלה משיער גוף), וכו’.

FUE היא הטכניקה היחידה שבאמצעותה ניתן לספק כיסוי הולם הן ע”י שתלים מהראש והן ע”י שתלים מהגוף וכמו כן ניתן לפצל את ההשתלה למס’ חלקים, בין אם בימים עוקבים ובין אם בשלב מאוחר יותר כדי להוסיף שתלים ולעבות את השיער, לכן זו השיטה המומלצת בניתוחי תיקון. השתלת שיער בטכניקת FUE הינה אידיאלית במקרים של מטופלים המגיעים למרפאה לצורך ביצוע ניתוחי תיקון לאחר שעברו השתלת שיער כושלת במרפאה אחרת.     

מבדיקה שערכתי הבנתי ששתלי FUT הינם בריאים יותר משתלי FUE, האם זה נכון?

שתלי FUE בריאים יותר בידיים של מנתח FUE בדיוק כפי ששתלי FUT בריאים יותר בידיים של מנתח FUT, זאת בתנאי שבחרת את המנתח בצורה נכונה.

האם ישנו הבדל בין אמצעי הזהירות הננקטים לאחר הניתוח בשתי הטכניקות?

כן. בטכניקת FUT התפרים ממוקמים בחלקו האחורי של הראש, כך שיש צורך בנקיטת אמצעי זהירות מיוחדים כמו שינה בתנוחה ספציפית, הימנעות מעבודה מאומצת ומפעילות גופנית עד להוצאת התפרים. בטכניקת FUE המטופל עוזב את המרפאה, נח לזמן מה, ולאחר מכן הוא חופשי להמשיך בשגרת יומו הרגילה. אפילו התחבושת בחלק האחורי של הראש מוסרת ביום שלאחר הניתוח. בטכניקה זו אין צורך בתפרים, ובשל כך הכאב בימים שלאחר הניתוח הינו מינימלי.

מהם היתרונות בביצוע הליך PRP משולב עם השתלת שיער?

  1. הליך PRP מסייע לריפוי.
  2. ההרדמה כבר ניתנה לצורך השתלת השיער, כך שהליך PRP יבוצע ללא כאב.

קראתי שהשתלת שיער המבוצעת על ידי רובוט (Neograft/ARTASRobot) היא הדרך הטובה ביותר לביצוע FUE, האמנם?

השתלות שיער המבוצעות ע”י זרוע רובוטית משמשות קליניקות שלא מבצעות השתלות שיער FUE באופן שגרתי. תוכל למצוא אותן גם במרפאות בהן מבוצעות בעיקר השתלות שיער בטכניקת FUT.

כאשר בניתוח מבוצע שימוש במכשיר מסוג Neograft, תפקידם של צוות הטכנאים כמוציאי השתלים (לאחר שהמנתח ניקב את החורים להוצאתם) עובר למעשה לרובוט. הכוח המופעל ע”י הזרוע הרובוטית הוא רב עוצמה, דבר המוביל לרוב לפגיעה בשתלים ולצמיחה מועטה של השיער לאחר ההשתלה.   

מעבר לכך, אולי תופתע לגלות, אך בניגוד למה שנהוג לחשוב שיטת ה-FUE היא לא זו שעושה את השתלת השיער… הנסיון, המיומנות והחכמה בידיו ובמוחו של המנתח, הם אלו המובילות לתוצאות השתלת שיער טבעיות, מוצלחות ומספקות.

ברצוני לעבור השתלת שיער בצפיפות הדומה לצפיפות הפאה אותה אני חובש. כל צפיפות פחותה מזו לא תספק אותי, האם הדבר אפשרי?

ראשית, לעולם לא תוכל לשכפל צפיפות של פאה, שכמות השיער בה גדולה פי שתיים מאשר בשיער טבעי. עם השתלת שיער אנו יכולים להעניק לך 50% מהצפיפות הטבעית בסשן הראשון. אולם, תוצאות ההשתלה יראו טבעיות מאחר שמיקום ופיזור השתלים יתבצע כך שכמות השתלים תראה גדולה הרבה יותר. השתלת שיער הינה למעשה אשליה לעיניים. האשליה תעלם כאשר תרטיב את שערך או כאשר תגלח את שערך קצוץ מאוד .

להבנתי הוצאת השתלים מהאזור התורם לוקחת זמן בטכניקת FUE, האם יתאפשר להשתיל 4000-4500 שתלים (כפי שהמלצת לי) ביום אחד?או שיידרשו יומיים רצופים כדי להשלים את ההשתלה?

כל הזקיקים שהוצאו צריכים להיות מושתלים בתוך שש שעות מקצירתם. אנו מוציאים 3500-4000 שתלים מהקרקפת ומהגוף כמעט מדי יום ומעולם לא עברנו את הזמן שבו מותר לשתלים להיות מחוץ לגוף (כאמור שש שעות). במידה ויש קושי בקצירת השתלים וזו אורכת זמן רב, אני אישית אבצע את שאר התהליך ביום שלאחר מכן.

מהי הצפיפות המרבית לסמ”ר אותה תוכל להשיג בהשתלת שיער?

65 סמ”ר, אולם כמות השתלים האפשרית תקבע על פיהנתונים הבאים:

  1. זמינות השתלים התורמים והסבירות לצורך העתידי בהם, זאת מכיוון וזקיקים באזורים התורמים הינם משאב מוגבל.
  2. מצב העור – בעוד שסוגי עור מסוימים יכולים לקבל צפיפות גבוהה, אחרים פשוט לא.

הכול תלוי ביכולת הישרדות השתלים כאשר יוכנסו אל הקרקפת בצפיפות גדולה, זאת ניתן יהיה להעריך במדויק רק במהלך הניתוח עצמו. באם יוכנסו השתלים בצפיפות גדולה מדי, כל השתלים לא יחזיקו מעמד. כאן משחקים תפקיד חשוב המומחיות, הניסיון וכושר השיפוט של המנתח.

ודאי שמעת על השתלות שיער שבוצעו בצפיפות גבוהה, אולם עם תוצאות סופיות של צמיחת שיער דלילה לאחר חצי שנה, נכון?    

האם מטופלים הסובלים מבעיות רפואיות מסוימות לא יכולים לעבור השתלת שיער?

כן, מטופלים הסובלים מהפטיטיס, הפרעות בכלי הדם, סרטן או סכרת בלתי מאוזנת לרוב לא יהיו מועמדים מתאימים להשתלת שיער. לבחינת המקרה הספציפי יש להתייעץ באופן ממוקד.

האם שיער שהושתל הוא פגיע יותר משיער רגיל?

לא, אין שום דבר פגיע או שברירי בשיער מושתל. תוכל לסלסל, להחליק או לצבוע אותו לבחירתך. זה השיער שלך. אתה יכול לעסוק בפעילויות נמרצות ללא חשש מהרטבת או מהינתקות השיער המושתל.

כיצד עובדת השתלת שיער?

השתלת שיער עובדת ע”י הוצאת שתלי שיער מחלקה האחורי ומצדדי הקרקפת והשתלתם מלפנים, כאשר אלו ממשיכים לגדול באופן תקין כאשר משתילים אותם באזורים קרחים בקדמת הקרקפת. הסיבה לכך היא נטייה גנטית לרגישות תורשתית להשפעת DHT של השיער בחלק הקדמי, מה שהוביל להתקרחות השיער באזור זה מלכתחילה. לעומת זאת, השיער בחלק האחורי של הראש הינו עמיד ל-DHT. כאשר שיער זה מועבר ומושתל בקדמת הקרקפת, הוא ימשיך להיות חסין ל-DHT גם במקומו החדש ויצמח בצורה נורמלית.

האם ניתן להשתמש בשתלים מהזקן להשתלה באזור הכתר?

לא, שתלים מהזקן הם עבים וסמיכים מדי לשימוש באזור זה ולעיתים הם עלולים להסתלסל לאחר ההשתלה.

האם ניתן להשתמש בשתלים מהרגליים בהשתלת שיער בטכניקת BHT?

לא ניתן.

מהו עובי המחטבמכשיר המשמש לניקוב החורים לצורך הוצאת השתלים?

בין 0.75-0.85 מ”מ, תלוי בגוון העור של המטופל.

האם אני יכול לגלח את השיער בבית לפני שאגיע לעבור השתלת השיער?

עדיף שהשיער יגולח במרפאה כך שאוכל לראות ולהעריך כיצד ייראו משחקי אור וצל על הקרקפת כשהשיער ארוך. בדרך זו אוכל לתכנן באופן אסטרטגי את מיקום השתלים לצורך הענקת הכיסוי האופטימלי והיעיל ביותר.

מהו שיעור ההישרדות של שתלים משיער גוף?

כל שתל שקיבל טיפול הולם החל משלב הקציר ועד לשלב ההשתלה, בין אם הוצא מהראש ובין אם הוצא מהגוף יהיה בעל 95% הישרדות. ההבדל בין שני סוגי השתלים אינו טמון באחוזי ההישרדות, אלא דווקא בקצב צמיחת השתלים. שיער משתלי גוף הוא בעל מחזור צמיחה הנע בין 18-24 חודשים, לעומת 6 חודשים בשתלי שיער המוצאים מהקרקפת.

לכמה שתלים זמינים מהאזור התורם, בחלק האחורי של הקרקפת, יכול אדם לצפות במהלך חייו?

להערכתי אדם ממוצע יכול לקבל כ-20% מכמות השתלים הנמצאים באזור התורם במהלך חייו. מאחר ומס’ השתלים בגבר הממוצע באזור זה הוא בסביבות 20,000, נוכל להוציא בין 5000-5500 שתלים מבלי להשאיר סימנים לכך. יחד עם זאת, תתכן סטייה של 15%-20% מהערכה זו בין מטופל למטופל כתלות בגורמים הבאים:

  1. גיל
  2. צפיפות
  3. מאפייני הגזע
  4. ניתוח FUT (Strip) קודם
  5. ממדי הראש

האם עליי להתייחס לשיער המושתל בצורה שונה?

השיער המושתל אינו שיער מלאכותי או שיער של מישהו אחר. מכיוון שהשיער המושתל הוא למעשה השיער שלך, בטווח הארוך תוכל לנהוג בו בדיוק באותו אופן בו אתה נוהג בשאר השיער שלך. אולם, במהלך ששת החודשים הראשונים שלאחר ההשתלה, ישנם אמצעי זהירות לגביהם תודרך במרפאה ובהם עלייך לנקוט. אנא שים לב – אנו משתילים אך ורק שתלים מהשיער הקיים שלך, למעשה אנו מעבירים שתלים מאזור צפוף לאזור דליל. לכן, שיערך לא ישנה את מאפייניו הטבעיים כגון: טקסטורה, סלסול, ברק, צבע, וכו’.

האם תוצאות השתלת השיער יישארו לצמיתות?

כן, במהלך ההשתלה נלקח שיער תורם מ”אזורים בטוחים”, אשר נחשבים לכאלו משום שאין בשורשי השיערות שלהם רצפטורים הרגישים ל-DHT (בניגוד לשערות שבקדמת הקרקפת), שהינו המקור הגנטי להתקרחות הגברית. שיער מושתל הנלקח מאזורים בטוחים אלו יצמח לצמיתות.

“אזורים בטוחים” נמצאים ב:

שיער ראש – חלק אחורי וצדדי של הקרקפת.

שיער גוף – חזה, זקן, בתי שחי ומפשעות.

איך אני יכול לדעת אם אני מועמד מתאים לעבור השתלת שיער?

הקריטריונים העיקריים עליהם אנו מקפידים במרפאת Darling Buds הם:

אם אתה סובל מדפוס התקרחות גברי עלייך להיות מעל גיל 21.

על הצפיפות באזור המקבל (האזור המקריח) להיות נמוכה מ-50%, אחרת קיים חשש ל-shock loss.

עלייך להיות בעל אזור תורם מתאים, לבדיקת ההתאמה יש לשלוח תמונות אל המרפאה.

עלייך להיות בעל ציפיות ריאליות מתוצאות השתלת השיער.

מהם הגורמים לנשירת שיער?

ניתן לחלק נשירת שיער לשני חלקים:

  1. התקרחות טיפוסית
  2. התקרחות לא טיפוסית

במרפאה אנו מטפלים כמעט באופן בלעדי בהתקרחות טיפוסית (99.5%), לכן נדון במחלה זו. דפוסי התקרחות או התקרחות טיפוסית הינה גנטית, וכאשר היא מופיעה אצל גברים היא נקראת דפוס התקרחות גברית. לרוב, ב-80% מהמקרים, הגנטיקה להתקרחות מגיעה מצד משפחתה של האם. כדי לקבוע לאיזה דפוס התקרחות אתה משתייך, תוכל לבחון את מידת ההתקרחות אצל סבך מצד האם או אצל דודך מצד האם.

האם השתלת שתלים שנלקחו מהזקן באזור קו השיער לא יגרום למראה לא טבעי?

שתלים מהזקן אינם ממוקמים בשורות הראשונות של קו השיער. באזור שבו הם יוכנסו, הם יעורבבו בפרופורציה הנכונה יחד עם שתלים שהוצאו מאזורים אחרים, כך שיתמזגו עמם וחספוסם של שתלי הזקן יעומעם. ההשערה הרווחת היא שלאחר 2-4 שנים מההשתלה, השיער שצמח מהשתלים שבזקן יקבל טקסטורה ומאפיינים דומים לשיער שצמח משתלים שהוצאו מהקרקפת.  

לאחר הניתוח, כיצד אוכל לטפל ולמנוע נשירת שיער נוספת של השיער הטבעי שלי, כלומר השיער הלא מושתל? בעבר ניסיתי מגוון תרופות שהניבו מעט מאוד תוצאות.

תרופות אינן עוזרות בטיפול בדפוסי התקרחות גברית מכיוון שזוהי מחלה גנטית.

האם אתה מעניק אחריות על השתלת שיער?

מתן אחריות היא אינה חוקית במקצוע הרפואה ואנו במרפאה איננו מוכנים לוותר על יושרה מקצועית כדי למשוך תשומת לב ולקחת חלק בהתנהגות מסחרית-פרסומית מסוג זה. אולם, אם תחקור אודותינו, תיווכח לגלות היכן ניצבת מרפאת Darling Buds במדדי תוצאות השתלת שיער ושביעות רצון בקרב המטופלים, זאת בהשוואה לאחרים המציעים “אחריות” וערבויות שונות ומפוקפקות. אני עומד באופן אישי מאחורי כל התוצאות שלי.

האם תנאי אקלים של חום ולחות במדינתי ישפיעו על תוצאות השתלת השיער? מהם מדדי האקלים המומלצים לקבלת תוצאות השתלה מיטביות?

אין לכך חשיבות. תנאי אקלים אינם משחקים תפקיד בהשגת התוצאות.

אני מזיע רבות באזור הקרקפת. האם עובדה זו הופכת אותי למועמד לא מתאים להשתלת שיער?

כלל לא. למעשה, בימים שלאחר השתלת השיער תידרש לשמור על השתלים החדשים ע”י שטיפה בתמיסת מלח (סליין), וזיעה גם היא סוג של תמיסת מלח.

האם כל השתלות השיער משאירות צלקות?

כל החדרה של חפץ חד, ולו הקטן ביותר, אל תוך עור תותיר אחריה צלקת. אולם אני מתכוון לצלקת שאינה נראית לעין האנושית כאשר אורך השיער הוא 1 ס”מ ומעלה. מנגד, השתלת שיער בטכניקת FUT מותירה צלקת ליניארית בעורף.

השיער שלי הוא בגוונים של אפור, האם עליי לצבוע את השיער טרם הגעתי?

צביעת השיער באם היא נעשית מס’ ימים לפני הניתוח הינה חסרת תועלת, מאחר ויש צורך באורך של 1 מ”מ בלבד מהשורש. עקב עובדה זו, במידה וצביעת השיער נעשית יותר מ-24 שעות לפני הניתוח, שורש השערה יצמח כך שבסיסה יהיה חסר צבע בזמן ההליך והצביעה תהיה מיותרת. לרוב אני צובע את השיער בבוקר ההשתלה. עובדה זו מבטיחה גם שבמידה וישנה אלרגיה לצבע, הצבע יישטף בתוך שעתיים מהקציר.

האם ישנן בדיקות הכנה טרם הניתוח כגון בדיקות דם?

כן, בדיקות הכנה אלו מבוצעות יום לפני הניתוח במעבדה הממוקמת במרפאה. אם אתה אינך עורך בדיקות שגרתיות באופן רוטיני, אנו ממליצים לך לערוך בדיקות אלו טרם ההגעה למרפאה. אנו בעיקר חוששים מהמצבים הבאים:

  1. סכרת לא מאוזנת
  2. יתר לחץ דם
  3. הפרעות בקרישת הדם (כמו גם מטופלים הנוטלים מדללי דם)

האם אתה מעצב קו שיער זהה לכל המטופלים?

במרפאת Darling Buds כל מטופל זוכה לעיצוב שונה של קו השיער. בחירת העיצוב תלויה ומושפעת מכמה גורמים חשובים:

  1. הצורך בזמינות השתלים בטווח הארוך (במידה ואתה צפוי להקריח באזורים נוספים) – נתון זה ניתן להערכה על פי דפוס ההתקרחות הנוכחי שלך ו/או ע”י היסטוריית ההתקרחות המשפחתית שלך.
  2. מבנה פניו של המטופל – כאשר קו השיער השטוח מתאים יותר למטופל בעל פנים מעוגלות, וקו השיער הזוויתי ייראה אסתטי יותר במטופל בעל פנים ארוכות או מרובעות.
  3. גזע המטופל – למטופלים ממוצא אפריקאי למשל יש צורך בהתאמת קו שיער ישר ושטוח עם מינימום התרחקות מהשוליים והזוויות אצלם צריכות להיות חדות.

האם מותר לי לבצע ספורט ימי מס’ ימים לפני השתלת השיער?

לא מומלץ להיחשף לשמש חזקה 7 ימים לפני הניתוח, מחשש לכוויה מהשמש באזור הקרקפת. אולם ניתן ללכת לים לפני השעה 9:00 או לאחר השעה 15:00, בשעות בהן השמש פחות חזקה והסיכון להכוות מהשמש הינו מופחת. כוויה מהשמש גורמת לשינויים בעור וגוררת בעקבותיה תהליכי ריפוי העלולים לגרום לדימום מוגבר בזמן הניתוח.

מה ההבדל בין שערה, יחידה פוליקולרית, ושתל?

שערות צומחות באופן טבעי בתוך יחידות פוליקולריות המאוגדות יחד ב-1-3 קבוצות אשר נשלפות יחד ומושתלות יחד כדי שיצמחו בצורה הטבעית ביותר. כאשר יחידה זו נשלפת החוצה היא מכונה שתל. שתל כולל בתוכו 2-3 שערות בממוצע (הטווח נע בין 1-4 שערות).

אילו חלקים מהשתלת השיער מבצע ד”ר בהטי בעצמו וכמה זמן אורך כל חלק?

ביום עבודה סטנדרטי מבצע ד”ר בהטי השתלת שיער אחת גדולה (כ-3500 שתלים) והשתלת שיער אחת קטנה (כ- 1500-1800 שתלים). הלו”ז מתוכנן כך ששני המקרים יסתיימו לא יאוחר מהשעה 19:00. ד”ר בהטי מבצע בעצמו את הייעוץ, עיצוב את קו השיער, קיצוץ השיער,  הרדמת האיזור התורם, קצירת השתלים, הרדמת האיזור המקבל ויוצר את החורים. הכנסת השתלים מתבצעת ע”י צוות מנוסה ומיומן. במרכזי השתלות השיער הגדולים בעולם יש צוות שאחראי על הכנסת השתלים.

דוגמא ללו”ז טיפוסי להשתלת שיער של 3000 שתלים:

7:30-8:00 – ייעוץ, עיצוב קו שיער, קיצוץ השיער (מבוצעים ע”י ד”ר בהטי)

8:00-8:30 – הרדמה (מבוצעת ע”י ד”ר בהטי)

8:30-11:30 – קצירת השתלים (מבוצעת ע”י ד”ר בהטי)

11:30-12:00 – הרדמה ויצירת החורים (מבוצעים ע”י ד”ר בהטי)

12:00-12:30 – הפסקה

12:30-14:30 – הכנסת השתלים (מבוצע ע”י צוות הטכנאים)

14:30-14:50 – ארוחת צהריים

14:50-17:00 – המשך הכנסת השתלים (מבוצע ע”י צוות הטכנאים)

18:00-18:15 – החלפת בגדים וקבלת הוראות לערב (ד”ר בהטי)

מדוע אזור הכתר מכונה “החור השחור” של השתלות השיער?

אזור הכתר אכן מכונה פעמים רבות “החור השחור” של השתלת השיער. הסיבה לכך טמונה בכך שהוא צורך מס’ רב של שתלים מבלי לשוות מראה צפוף כמו של השתלה באזור קו השיער. לעובדה זו ישנם שני גורמים עיקריים:

  1. אזור הכתר נצפה מלמעלה לעומת קו השיער שנראה ממול. בקו השיער ישנה אשליה של צפיפות גדולה יותר מאחר ומראה השיער ממול, כאשר ישנה חפיפה בין השורות הראשונות של קו השיער גורמת לו להראות צפוף הרבה יותר. הדבר דומה למראה היער מהכביש לעומת מראהו מראש הגבעה, כאשר נראה את היער מהכביש העצים ייראו צפופים הרבה יותר מאשר כשנתצפת עליו מראש ההר, שם הצפיפות תראה קטנה הרבה יותר. כך גם השתלת שיער היא למעשה יצירת אשליה של צפיפות. לעולם לא נוכל להתחרות ביצירתו של האל! עם מס’ שתלים מינימלי אנו יכולים לגרום לאזור מקריח להראות צפוף יותר. מדובר בהגיון בריא – כאשר הכתר, מאבד כ-30,000 שתלים בממוצע לפני שהוא הופך קרח, כיצד נוכל לייצר את אותה צפיפות מקורית עם כמות של כ-5000 שתלים בלבד?!
  2. הצפיפות בכתר היא 30 זקיקים לסמ”ר, בעוד שבקו השיער הצפיפות היא 55-65 זקיקים לסמ”ר. הצפיפות חייבת להיות מופחתת בהדרגה כאשר אנו מתרחקים מקו השיער לאחור, אחרת ייגמרו כל השתלים במרכז הכתר, במחצית הדרך.

אלו הסיבות לכך שמנתחים העוסקים בהשתלות שיער לעולם אינם נלהבים מאזור זה.

קראתי בפורום השתלת שיער שManual FUE” היא בעלת שיעורי הצלחה גבוהים יותר מאשר “Motorized FUE“. מה דעתך על כך, והאם אתה יכול לפרט מהם אחוזי ההצלחה שלך לשתלים שאתה מוציא בשיטת “Motorized FUE”?

זה תלוי באיזה סוג אתה רגיל להשתמש. אני משתמש בסוג השני מאז שאני מבצע השתלות שיער בשיטת FUE באופן בלעדי, מכיוון שעם המהירות של הסוג הראשון אני יכול להוציא בקושי 800 שתלים ביום. שיעורי הישרדות השתלים בהשתלות השיער שאני  מבצע הם למעלה מ-95%.

  • שאלה שאינה קשורה ישירות להשתלת שיער * ד”ר, פתאום בתוך 30 יום פיתחתי אזור קרח בכתר. מה יכולה להיות הסיבה לכך?

  1. לחץ פתאומי.
  2. הפסקה של נטילת תרופות נגד התקרחות גברית כגון פרופסיה או מינוקסי.
  3. החלקת שיער/סלסול השיער (לצמיתות) או “ספא שיער”.
לקריאה נוספת:

האם בתור אדם דתי אוכל לעבור השתלת שיער? כמובן, רבים מהמטופלים שבוחרים לעבור השתלת שיער בהודו הם דתיים או שומרי מסורת, ניתן לקבל מענה מלא, הן מבחינה אדמיניסטרטיבית והן בראי ההלכה. המדריך הבא מובא לטובת מתעניינים שומרי מסורת המעוניינים לעבור השתלת שיער.

השתלת שיער היא הליך עדין יחסית, כך שחשוב להבין את היתרונות והחסרונות שלו לפני שתבחר בו. חשוב לא פחות להבין את אופי הניתוח ואת מהלך ההשתלה באופן מלא ולא פחות חשוב, את אופי הטיפול לפני ואחרי ההשתלה, זאת כדי להפיק ממנה את התוצאה הרצויה והטובה ביותר. 

כאשר נשירת השיער מתחילה להופיע, היא הופכת למשמעותית ובולטת בתוך זמן קצר. בתרחיש כזה, לחלק מהאנשים נהיה חשוב מאוד לטפל בבעיה זו. אם אתה מעוניין בהשתלת שיער, כדאי לבדוק אם אתה בכלל מתאים.

השתלת שיער, בניגוד לטיפולים קוסמטיים אחרים, היא קבועה. אם היא טובה או רעה, לא תוכל להעלים אותה וברוב המקרים תצטרך לחיות איתה! השתלת שיער הינה ניתוח כירורגי קוסמטי וכמו כן היא גם השקעה. השקעה של זמנך היקר, השקעה של כספך שהרווחת בעבודה קשה ובעיקר השקעה רגשית מצידך. אז חשוב שתשאל את עצמך, איך תרגיש אם תקבל השתלת שיער גרועה? בדף זה נדון במחיר השתלת השיער.

בשנים האחרונות, עם התפשטות הבשורה על מומחיות ברמה עולמית ומחירים ללא תחרות, יותר ויותר ישראלים בוחרים לטוס ולעבור השתלת שיער בחו”ל על פני השתלת שיער בארץ. בין האופציות הפופולריות כיום ניתן למצוא ישראלים שעברו השתלת שיער בהודו, השתלת שיער בטורקיה או השתלת שיער בקפריסין.
במאמר זה נדון באפשרויות השונות ונעבור על כללי ברזל שחייבים לברר.

במקרה של התקרחות נרחבת המלווה בהיעדר צפיפות מספקת באזור התורם (בחלקה האחורי של הקרקפת), החלופה היא ביצוע השתלת שיער תוך שימוש בשתלים מהגוף, טכניקה זו נקראת השתלת שיער BHT (Body Hair Transplant). השתלת שיער BHT הפכה פופולרית בקרב מנתחים ומטופלים כאחד. מרפאת Darling Buds הינה אחת מהקליניקות החלוצות בתחום השתלת שיער גוף.

המחזור הרגיל של צמיחת שיער נמשך בין 2 עד 6 שנים. כל שערה צומחת כ-1 סנטימטר לחודש במהלך שלב זה. כ-90 אחוזים מהשיער על הקרקפת גדל בכל זמן נתון. כ -10 אחוזים מהשיער על הקרקפת, בכל זמן, נמצא בשלב מנוחה. לאחר 2 עד 3 חודשים, השיער שנמצא בשלב המנוחה נושר ושיער חדש מתחיל לצמוח במקומו. טבעי שמעט שיער נושר בכל יום כחלק מהמעגל הזה. עם זאת, חלק מהאנשים עשויים לחוות אובדן מוגזם של שיער. כאן נפרט בנושא.

כמות לא מבוטלת של נשים סובלות מנשירת שיער בשלב כלשהו בחייהן. במקרה של נשים אחרי גיל המעבר (בשלב המנו-פאוזה), הידלדלות השיער או הופעתם של אזורים קירחים בקרקפת הינן בעיות שכיחות. התקרחות נשית מסוג אלופציה אנדרוגנית (androgenetic alopecia) היא הסוג העיקרי של נשירת שיער בקרב נשים, והיא יכולה להשפיע קשות על איכות חייהם ועל רווחתם הרגשית. כאן אנו נפרט עוד בנושא.

מה הופך קו שיער לבעל מראה טבעי? עיצוב קו שיער הוא החלק החשוב ביותר של השתלת שיער מוצלחת בפער ניכר. שום חלק אחר מההליך והמאתגר לא יהיה בעל משמעות כה רבה כאשר התוצאות יחלו להופיע, מאשר מראה קו השיער אחרי השתלת שיער. זאת מכיוון שקו שיער לא מוצלח לא ניתן להסוות! בדף זה נפרט מה יש להשיג ואיך לפעול לצורך השגת קו שיער טבעי ויפה שלא יזעק למרחקים ״השתלת שיער !!!!״.