היסטוריה:

השתלת שיער הוא תהליך בו מעבירים זקיקי שיער מהחלק האחורי של הראש אל החלק הקדמי, הסובל מנשירת שיער. הצדדים של הראש וחלקו האחורי נקראים “האזור התורם”. באזור זה קיים שיער “דומיננטי”, שיער שימשיך לצמוח למשך כל חיי מרבית הגברים. השיער המושתל ממשיך לשמור על תכונה זו גם לאחר ההשתלה באזורים הקרחים. השיער הדומיננטי (מהצדדים והחלק האחורי של הראש) הוכח מחקרית כשיער שמאפשר הצלחה בתהליך השתלת השיער. ד”ד Okuda מיפן היה הראשון שתיאר את השימוש בהשתלת שיער לצורך תיקון גבות וריסים. ד”ר Norman Orentreich פרסם את הדוח הראשון על ניתוח השתלת שיער בשנת ,1959 כך תחום השתלת השיער נולד.

ניתוח השתלת שיער  Follicular Unit Extraction (חילוץ זקיק יחיד) FUE:

חילוץ יחידת זקיקים (FUE) היא אחת מהחידושים האחרונים בטכניקות שיקום שיער. יחידות זקיקים בודדות נקצרת ישירות מהאזור התורם, ללא צורך בחתך סכין מנתחים. בהליך שיקום שיער זה, מחט בעובי של עד 1 מ”מ-משמשת לביצוע חתך עגול קטן בעור שמסביב ליחידת הזקיקים, אשר לאחר מכן יחולץ ישירות מהקרקפת מוכנה להעברה. FUE היא שיטה מינימום פולשנית ולמעשה ללא צלקת המאפשרת למטופל לספר את שערו קצר ככל שירצה, לאחר הטיפול.   

השתלת שיער FUE

השתלת שיער FUE

 FUE היא אפשרות טובה במיוחד לאלו עם סיכון מוגבר לצלקות באזור התורם (אסייתים, לדוגמה). הוא משמש גם כחלופה למי שאין לו רפיון קרקפת מספיק כדי לעבור כריתת רצועה מסורתית (FUT). ניתן לשלב לפעמים FUE וניתוח להשתלת שיער FUT בנסיבות הנכונות על מנת למקסם את האזור התורם ולספק את מרבית יחידות הזקיקים שנקצרו בהליך אחד. זה יכול להועיל למטופלים שנמצאים בסולם נורווד מתקדם של נשירת שיער ומבקשים להשיג את הכיסוי הטוב ביותר והצפיפות בטיפול השתלת שיער אחד. השתלת יחידת זקיקים (FUT) ו-חילוץ יחידת זקיקים (FUE) לעיתים נתפסים כשני הליכים שונים לחלוטין. FUE, למעשה, הוא סוג של FUT בו יחידות הזקיקים מופקות ישירות מהקרקפת, במקום להיות מופקות ע”י הפרדה מתחת למיקרוסקופ מרצועה שכבר הוסרה. ניתן להגדיר זאת בדרך אחרת, ניתן להשיג יחידות זקיקים בודדות באחת משתי דרכים: או דרך קצירת רצועה ונתיחתה מתחת למיקרוסקופ (FUT), או באמצעות FUE.

כאשר נעשות השוואות בין FUT ו FUE-מה שבפועל מושווה הוא הדרך שבה שתלי הזקיקים מתקבלים (כלומר קצירת רצועה ונתיחתה לעומת מיצוי ישיר) ולא דרך ההשתלה לתוך הקרקפת. עם זאת, יש בשיטת הקצירה השלכות על ההליך, כגון חיתוך רוחב (פגיעה בזקיק) ושיעור הנזק, מספר השתלים שחולצו בכל שיטה, אי הנוחות לאחר ניתוח וסה”כ תשואת שתל.

בתקופת ההחלמה שלאחר ניתוחFUE , יש מגבלות מועטות בשבועיים הראשונים. לעתים נדירות מטופלים מדווחים על כאב מהאזור התורם. ניתן לשטוף את האזור התורם במידת הצורך. שיער צומח מתוך האזור התורם די מהר, כך ששבוע אחד לאחר הליךFUE , רוב הפצעים באזור התורם, יהיו מכוסים על ידי שיער קצר שהופך את השרידים מהניתוח באזור התורם לכמעט בלתי מורגשים.

ניתוח השתלת שיער בשיטת FUT

השתלת יחידת זקיקים (FUT) מתבצעת באמצעות הרדמה מקומית. פס דק של שיער נקצר מהאזור התורם, שהוא האזור בחלק האחורי של הראש שבו השיער מתוכנת גנטית לא לנשור. שערות אלו הן קבועות ללא קשר למקום שאליו הועברו.

עם הסרת הזקיקים, הם נחתכים לתוך יחידות זקיקים (הידועים גם כשתלים) תחת מיקרוסקופ ומוכנים להיות מוכנסים לתוך האזור המקבל בקרקפת.

השתלת שיער FUT

השתלת שיער FUT

הצעד החשוב הזה בהשתלת שיער חייב להיות מדויק כדי להשיג את התשואה הטובה ביותר מהאזור התורם שלך. היתרון בשיטה זו הוא היכולת לבצע השתלה של אלפי יחידות זקיקים בטיפול אחד. הטיפול עשוי להשתנות מכמה מאות שתלים ליותר מ -5,000 שתלים בהליך אחד.

שיטה זו תשאיר צלקת ליניארית זעירה שתהיה מכוסה על ידי השיער שמסביב. עם זאת, הפעם היחידה שבה תוכל לראות את הצלקת היא אם אתה מחליט לגלח את הראש שלך או לקצוץ את השיער שלך (רמה 1 במכונת גילוח). הסידור והארגון של השתלים קובעים את האיכות האסתטית של השתלת השיער, כך שהסידור צריך להיות מוכרע על בסיס מקרה ספציפי, בהתאם להיסטוריה של המטופל, של נשירת השיער והסבירות לנשירת שיער בעתיד. שתלי השתלת שיער נועדו לחקות את דרך צמיחת השיער בטבע, התוצאות, בידיים של מומחים, ייראו טבעיות לחלוטין ולא ניתן להבחין בין השיער המקורי של האדם לבין השתלת השיער.

מרבית המטופלים חווים נפיחות קלה באזור המצח לכמה ימים לאחר ההליך. בדרך כלל מופיע בסביבות היום ה-3 אחרי הניתוח ונעלם לאחר 3-4 ימים. שיער מושתל עובר את שלבי המנוחה ושלבי צמיחה כמו השיער הרגיל שלך. השערות מהשתלים המושתלים יתחילו לצמוח כ-4 חודשים לאחר ההליך (כפי שקורה בהליך FUE) וימשיכו לשארית חייך בהנחה שהאזור התורם שלך יישאר עמיד למשך כל חייך. בחלק מהמקרים, האזור התורם מדלדל גם הוא, כך גם השיער המושתל, הדבר קורה לאחר הרבה מאד שנים אם בכלל.

השוואה בין שיטת FUE לבין שיטת FUT:

הליך FUT / Strip FUE
כאב לאחר :ההליך אי נוחות קלהשתי השיטות מבוצעות תחת הרדמה מקומית, ההשפעה שלו כנראה גרמת רק לאי הנוחות במהלך ההליך. צפה להרגיש תחושות לחץ קלות בלבד. אי נוחות קלהשתי השיטות מבוצעות תחת הרדמה מקומית, ההשפעה שלו כנראה גרמת רק לאי הנוחות במהלך ההליך. צפה להרגיש תחושות לחץ קלות בלבד.
אחוז הזמן שהרופא עובד על המטופל: 20-40% 60-70%
תפרים: דרוש לא דרוש
דימום לאחר הניתוח: מתון ללא / מתון
תוצאות טבעיות: כן כן
האזור התורם: עם FUT, אפשר לחלץ מספיק זקיקים מהאזור התורם, באזור האופטימלי ביותר, אם כי רמה מסוימת של צפיפות נדרשת שם. עם ניתוחים חוזרים ונשנים, ניתן לחלץ עד 50% מהזקיקים, ללא כל דילול ניכר של האזור התורם. מה גם ששיער מהזקן, מהגב ומחזה זמין גם להשתלה. יש לקחת בחשבון את אורכו, עוביו ואם הוא מתולתל.
זמן ריפוי: אזור תורם מספר ימים לאזור המושתל להרפא ואילו את הפצע שנשאר מהוצאת ה”רצועה” מצריך חודשים כדי להחלים לגמרי. תקופת ההחלמה יורדת באופן משמעותי (רק לכמה ימים). מטופלים עם נטייה גדולה יותר לפתח צלקות עשויים למצוא את שיטה זו כמאד מועילה.
זמן ריפוי: אזור מקבל 10-14 ימים 10 – 14 ימים
שיעור חיתוך רוחב (שתלים שנפגעים במהלך חילוץ): 2-3% 3-7% (מותנה במיומנות והיכולת של המנתח)
זמן לפני פעילות גופנית נמרצת: 2-4 שבועות שבוע
זמן לפני שהלקוח יכול לחזור לעבודה: תוך שבוע תוך מספר ימים

במה לבחור ? FUE ? FUT ?

  • האם שיטות השתלת שיער FUE ו-FUT שונות ? כן, הן שונות.
  •  הם וריאציות שונות שבאמצעותן קוצרים שתל מאתר תורם. עם זאת, סוג השתל שהוצא משפיע על הצמיחה. לכן התוצאות מושפעות מהטכניקה שתבחר.

תיעוד ניתוח השתלת שיער FUE על כל שלביו:

 

 

 

 

 

 

וזה לא הכל… יש גם שיטה להשתלת שיער גוף שנקראת השתלת שיער BHT, שעבורה כבר החלטנו להקדיש מאמר שלם משלה…